innovasi dan kreativiti
dalam pengajaran dan pembelajaran
Proses perkembangan pengajaran dan
pembelajaran dari masa ke semasa telah membawa banyak perubahan dalam aktiviti
pengajaran di dalam kelas. Corak pengajaran masa kini telah mengalami banyak
perubahan dan bertambah maju. Pengajaran dan pembelajaran dalam pada masa kini
boleh ditafsirkan sebagai satu proses, komunikasi, sains dan seni.
Perkembangan dunia dari zaman batu
hingga kini memberi impak yang amat besar keatas kehidupan terutama manusia.
Manusia merupakan hidupan yang mudah belajar dan memahami apa yang dipelajari.
Kini kepesatan pembangunan adalah hasil dari kreativiti dan innovasi
orang-orang terdahulu. Disinilah impak pengajaran dan pembelajaran bermula.
Kepesatan pembangunan serta kemajuan ekonomi, sains dan teknologi bukan saja
membawa kepada kemanfaatan, pada masa yang sama juga banyak masalah yang timbul
akibat dari ilmu yang diketahui.
Cara penyampaian maklumat boleh
dianggap sebagai kaedah dan teknik pengajaran. Oleh itu atas kesedaran
ahli-ahli pengajaran dan pembelajaran di negara maju, mereka telah mencipta
kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih inovatif dan keratif bagi
pelajar-pelajar agar pelajar generasi millennium mampu menghadapi dan dapat
menyelesaikan masalah-masalah baru yang bakal timbul secara professional,
berkeyakinan dan yang lebih penting ialah berwibawa. Ia merupakan pengajaran
dan pembelajaran berasaskan penyelesaian masalah (Problem-based
Learning)
Didalam sebuah kelas, biasanya
terdapat pelajar yang berlaianan kebolehan pembelajarannya. Guru harus peka dan
menggunakan kepakaran mereka untuk menentukan strategi pengajaran dan
pembelajaran. Guru harus tahu memilih teknik-teknik tertentu yang sesuai dengan
kebolehan pelajar. Ia mesti merangsang pelajar untuk berinteraktif secara aktif
dan cepat bertindak bila didapati pengajarannya itu kurang menarik minat
pelajar. Dalam menyediakan perancangan pembelajaran, aktiviti yang akan
dilakukan mestilah mempunyai urutan yang baik.
Teknik adalah kemahiran guru dalam
pengelolan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran
dan pembelajaran. Inovasi dan kreativiti merupakan satu kaedah berfikir diluar
kotak. Berfikir diluar kotak adalah satu cara menengok dunia dengan meneroka.
Manakala teknik pula ialah kemahiran guru dalam pengelolan dan pelaksanaan
kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Ia adalah
satu cara atau teknik yang sangat baik untuk mendalami permasalahan yang begitu
komplek yang wujud masa kini. Antara teknik-teknik yang biasa digunapakai ialah
teknik “brainstorming”, “Mind Mapping, simulasi, permaianan dan lakonan.
Teknik “Brainstorming” satu cara
pencarian idea yang terbaik. Ia merupakan curahan idea yang dikumpulkan yang
dalam keadaan yang selesa yang mana ia menghasilkan satu idea yang diluar dari
pemikiran atau digelar berfikir diluar kotak. Hasil dari teknik “brainstorming”
ini, membolehkan kita menggunakan “mind mapping” untuk menyusun idea-idea tadi
dan menghubungkaitkannya.
Simulasi merupakan satu
mod terperinci yang terkawal bertujuan untuk menggambarkan situasi
yang terdapat dalam dunia sebenar. Ia merupakan satu pandangan
dramatik kehidupan yang sedia ada untuk tujuan pembelajaran tentang pengalaman
sebenarnya.
Belajar sambil bermain adalah satu
teknik pengajaran dan pembelajaran yang sangat berkesan kepada kanak-kanak,
kerana ia mendatangkan keseronokan dan kepuasan. Keseronokan akan memudahkan
pembelajaran dan senang kanak-kanak dapat menguasai pembelajaran yang
disampaikan. Ia juga sangat baik untuk perkembangan emosi kanak-kanak.
Terdapat berbagai cara yang
kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran yang dapat menyeronokkan
pembelajaran. Apa yang penting ialah kreativiti dan inovatif guru dalam
pengajaran agar dapat menarik minat pelajar untuk mendalami ilmu yang
dipelajarinya. Kaedah harus berubah mengikut keadaan masa, tempat dan pelajar.
Dengan demikian, guru harus pandai memilih kaedah yang baik, yang sesuai dengan
keadaan masa, tempat dan pelajar.
Sesuatu kaedah pengajaran
hendaklah dipilih berasaskan suatu pendekatan. Sebelum mengaplikasi sesuatu
kaedah pengajaran, guru harus memikirkan pekara-pekara berikut:-
1. Kaedah mestilah sesuai dengan tujuan dan matlamat pelajaran
2. Kaedah mesti sejajar dengan objektif pelajaran yang hendak dicapai
3. Kaedah juga haruslah sesuai sifat semulajadi (nature) pelajaran yang
diajar
4. Kaedah mesti sepadan atau setara dengan umur pelajar
5. Kaedah itu mestilah yang boleh atau mampu diaplikasi oleh guru
6. Mempunyai masa yang cukup untuk mengaplikasikan kaedah berkenaan
7. Kaedah yang dipilih mestilah sesuai dengan kemudahan yang ada
Ini adalah pandangan saya sahaja, terpulanglah kepada individu untuk setuju
ataupun tidak.
No comments:
Post a Comment